Er zijn dit jaar al zoveel legpuzzels voor volwassenen verkocht dat de voorraad dreigt op te raken. Dat meldt spellenproducent Ravensburger. “Het is alle hens aan dek”, aldus een woordvoerder. Ook Koninklijke Jumbo zegt dat het bedrijf geregeld nee moet verkopen aan winkels. Reden voor de populariteit van puzzels dit jaar is de coronapandemie, waardoor veel mensen zich thuis moeten zien te vermaken. Verkopers van legpuzzels kunnen de vraag dan ook nauwelijks aan.
“We hebben tot nu toe dit jaar al twee keer zoveel puzzels verkocht als normaal”, aldus Ravensburger. “En het echte puzzelseizoen moet nog beginnen.” In de maanden november, december en januari worden er doorgaans meer puzzels verkocht.
De meeste winkels hebben volgens de woordvoerder op dit moment nog puzzels in voorraad, maar als er ook komende weken meer verkocht wordt dan normaal kan die voorraad snel op zijn. “We zijn op dit moment bezig de staande bestellingen te leveren. Het maken van eventuele extra bestellingen gaat ons niet lukken.” Een woordvoerder van Koninklijke Jumbo bevestigt het beeld dat er puzzeltekorten ontstaan. “We hebben de productie dit jaar al flink opgeschaald. Toch verkochten we in april al puzzels met Kerstthema, omdat het zo hard ging. We kunnen momenteel geregeld minder puzzels leveren dan een winkel aanvraagt.”
Verkopers legpuzzels zien vraag verzesvoudiging
Thuiswebshop Pientere Puzzels in Eindhoven ziet ook een “enorme verkoop van puzzels”, vertelt eigenaresse Willemien Sytsma. “Toen de lockdown begon, is het geëxplodeerd. In april zijn we verzesvoudigd qua verkoop.” Opvallend: puzzels 100 tot 500 grote stukjes voor volwassenen waren populair. “Grote stukken zijn handig voor mensen waarbij zicht vermindert of handen niet meer zo goed willen. Verpleeghuizen waren toen op slot, dus er werd veel opgestuurd naar opa en oma”, vertelt Systma. Momenteel zijn volgens haar vooral puzzels met duizend stukjes of meer een hype.
Kim Hoetjes van WirWar spellen & puzzels in Groningen werd al door leveranciers gewaarschuwd voor leveringsproblemen. “Ik heb heel veel voorraad in huis gehaald. Ik hoop dat ik genoeg heb.” Hoetjes zag de laatste jaren al een stijging van de verkoop van puzzels. “Zo’n 1 à 2 procent meer per jaar, dit jaar is dat 20 procent meer.” Ook Koninklijke Jumbo merkt dat de verkoop van puzzels al een aantal jaar stijgt. “Maar dit jaar is de vraag vanuit winkels verdubbeld.”
Ravensburger produceert puzzels in Duitsland en Tsjechië, voor verkoop aan winkels over de hele wereld. “Wij merken dat puzzels overal in de schijnwerpers staan. Wereldwijd is onze verkoop meer dan verdubbeld ten opzichte van een jaar geleden.” Net als Sytsma wijdt hij de populariteit van het spel aan de coronacrisis. “Ik denk dat het komt doordat mensen veel meer binnen zitten: puzzelen is natuurlijk echt een binnenactiviteit.” Ook de woordvoerder van Koninklijke Jumbo zoekt de verklaring in de pandemie: “Ik merk het ook in mijn eigen omgeving: allerlei vrienden zetten foto’s van puzzels op Instagram. Puzzelen is hip.”
Door: ANP