De bootregistratie in Nederland is zo lek als een mandje, stelt HISWA-RECRON. De ondernemersorganisatie voor watersport en recreatie doet dan ook een dringende oproep aan het Rijk: ‘Maak vaart met de invoering van een eenvoudig en betaalbaar landelijk identificatie- en registratiesysteem voor pleziervaartuigen’. Dit meldt HISWA-RECRON.
Overtredingen sneller aanpakken
Overtredingen op het water en criminele activiteiten kunnen veel sneller en effectiever worden aangepakt. Een identificatie- en registratiesysteem (een ‘botenregister’) helpt hierbij. Goede bootregistratie verbetert niet alleen de controle en handhaving van de politie en de Belastingdienst, maar ook van de Inspectie Leefomgeving en Transport, marechaussee, douane, zeehavenpolitie en waterkwaliteitsbeheerders. Zo wordt ook voorkomen dat sloopboten anoniem worden achtergelaten in jachthavens en overheidswater. Door een sluitende registratie krijgen alle watersporters eindelijk een eigendomsbewijs van hun boot. Dat is praktisch bij koop- en verkooptransacties, bij de afhandeling van verzekeringskwesties en het ontmoedigt criminele activiteiten.
Bootregistratie net zoals bij auto’s
Geert Dijks, directeur van HISWA-RECRON: “Nationale bootregistratie is een logische, kostenbesparende en effectieve oplossing. Wij pleiten al jaren voor één systeem, net zoals dat bij auto’s via het RDW uitstekend is geregeld. Gegevens als merk, type, bouwjaar en kentekennummer, gekoppeld aan eigenaarsgegevens en vlagvoering, moeten daarin worden opgenomen. Wij zijn opnieuw gestart met overleggen met diverse ministeries en handhavers. De berichtgeving in Nieuwsuur bevestigt weer eens dat er vaart moet worden gemaakt.”
In de kennisbank van HISWA-RECRTON vind je een position paper van HISWA-RECRON over identificatie en registratie van boten.
Door: NL Recreatie
Lees ook: Schade voor watersport- en recreatiesector nog groter dan verwacht