Het Nederlands Transport Museum (NTM) is sinds november eigenaar van de laatste Nederlandse TEE-trein. Al meer dan tien jaar staat de trein stil op een verlaten rangeerterrein bij het Centraal Station in Amsterdam. Omdat dit terrein op de schop gaat wil het museum het symbool van luxe en vooruitgang uit de jaren ’50 veilig stellen en in twee stappen naar het museum vervoeren. Dit meldt de Stichting Nederlands Transport Museum.
Stap 1: transport via het spoor van de huidige plek (de Dijksgracht) naar de Zaanstraat (NS-werkplaats).
Deze eerste stap vindt plaats op donderdag 19 augustus en vrijdag 20 augustus. De trein zal met een snelheid van zo’n 20 km per uur de Dijksgracht verlaten, eerst naar de Watergraafsmeer gaan en daarna dóór Amsterdam Centraal Station rijden en stoppen aan de andere kant van het station op het emplacement van de NS werkplaats ‘Zaanstraat’. Daar worden de wagons overgeladen op trailers.
Stap 2: Transport via de weg van De Zaanstraat naar het NTM in Nieuw-Vennep.
De tweede stap vindt plaats op maandag 23 en dinsdag 24 augustus; 5 wagons worden dan op reusachtige trailers geladen (in totaal is de combinatie vrachtwagen/aanhanger/wagon bijna 40 meter lang!) en stuk voor stuk vanuit Amsterdam naar het NTM gebracht.
Visie NS-directeur Den Hollander
Het was oud-NS-directeur Den Hollander die een visie ontwikkelde in de jaren ’50 waarin hij voor zich zag dat er een internationaal netwerk moest komen dat 70 grote Europese steden via het spoor met elkaar zou verbinden: een Trans Europ Express (TEE). Deze trein moest in de jaren ’50 de concurrentie aangaan met een ander transport-icoon, de Fokker F-27 Friendship. In grote luxe moesten 120 personen vervoerd worden op een adembenemende reis door 5 landen; Nederland, België, Frankrijk, Duitsland, en Zwitserland.
De TEE-trein; Nederlands kunnen!
De trein was z’n tijd ver vooruit; het ontwerp was van de hand van Elsebeth van Blerkom de bouw werd gedaan door Werkspoor (de motorwagen) en SIG (de luxe wagons) in Zwitserland. In 1957 kwam de trein in dienst en tot 1974 heeft de trein als TEE-trein gereden. In 1977 werden de overgebleven treinen/wagons naar Canada verkocht om in 1997 weer gékocht te worden door een Zwitserse stichting die er nostalgische ritten mee wilde maken. Dit plan stierf echter in schoonheid en in 2006 werd de trein verkocht aan de Stichting TEE die de trein naar Nederland bracht. Afgelopen november ging het eigendom over naar het NTM. Het museum heeft zich een complete restauratie tot rijdende trein tot doel gesteld.
Om alle kosten te dekken loopt een fondsenwerfactie om de verschillende fasen te financieren. Via fondsenwerfprogramma GoFundMe is een actie gestart. Ook op Facebook is een TEE-pagina.
Het Nederlands Transport Museum in Nieuw-Vennep is zes dagen in de week geopend van 10.00 uur tot 17.00 uur (maandagen gesloten). Kaartjes zijn te koop via onze website of aan de kassa. Het NTM is gevestigd aan de Lucas Bolsstraat 7, 2152 CZ Nieuw-Vennep.
Door: NL Recreatie
Een proefrit met de TEE-trein in 1957:
Lees ook: Nachttrein naar Wenen in ere hersteld