In 2020 vielen er 229 fietsdoden, dat blijkt uit nieuwe cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Dat is het hoogste aantal in 25 jaar. De Fietsersbond vindt deze stijging schokkend en roept op tot onmiddellijke actie. Directeur Esther van Garderen: “Dit kan niet wachten op de vorming van een nieuw kabinet. We moeten nu handelen.”
Nederlanders zijn in 2020 tijdens de coronatijd veel meer gaan fietsen. Toch is de stijging van het aantal fietsdoden onverwacht hoog. Dat de stijging zo groot is, bewijst dat we in Nederland de verkeersveiligheid veel serieuzer moeten nemen. Uit de CBS-cijfers zijn geen oorzaken op te maken, maar, ander onderzoek lijkt aan te tonen dat automobilisten op de lege wegen vaker te hard zijn gaan rijden. Door de grotere drukte op het fietspad is ook de kans op eenzijdige ongevallen waarschijnlijk gestegen.
Fietsdoden voorkomen: snelheid omlaag, beter handhaven
Volgens Fietsersbond-directeur Esther van Garderen is het belangrijk om concreet in actie te komen. “De snelheid in onze dorpen en steden moet echt zo snel mogelijk naar 30 kilometer per uur, en daar moet streng op gehandhaafd worden. Het mag niet zo zijn dat het leven van een fietser op het spel wordt gezet omdat een automobilist op een lege weg lekker door kan rijden.”
Voor de eenzijdige ongevallen is het belangrijk dat er flink geïnvesteerd wordt in de fietsinfrastructuur. “Bredere fietspaden zonder obstakels waar fietsers tegenaan kunnen rijden of gevaarlijke randen. De oplossingen zijn er al heel lang, en er zijn ook plannen om deze uit te voeren, maar we moeten nu echt doorpakken,” aldus Esther van Garderen. Er zal echt meer geld naar gemeenten moeten gaan, zodat zij dit kunnen investeren in veilige fietsinfrastructuur.
Door: NL Recreatie
Lees ook: In 25 jaar kwamen er niet zoveel fietsers om in het verkeer als in 2020