Sinds in mei de dagattracties weer open mochten in Nederlandis er veel veranderd, denk aan 1,5 meter afstand tussen huishoudens en een maximaal aantal bezoekers per tijdslot. Hoe kun je als dagattractie het beste omgaan met de nieuwe coronamaatregelen in de praktijk? Het platform Gezond uit formuleerde vijf tips.
1. Communiceer de maatregelen positief
Laat de extra maatregelen die je in verband met de coronacrisis in je dagattractie neemt op een speelse manier zien. Zo kun je bijvoorbeeld de 1,5 meter afstand tonen met hartjes op de grond in plaats van met kruisjes. Je bezoekers zullen de positieve manier van communiceren waarderen!
2. Verhoog het aantal verkooppunten buiten
Sommige bezoekers willen in tijden van corona niet, of minder lang, in afgesloten ruimtes zitten. Om bezoekers de mogelijkheid te bieden buiten te lunchen, hebben veel deelnemers extra mobiele verkooppunten neergezet. Op deze punten vinden bezoekers een klein assortiment met voorbereide grap-and-go producten. Zorg voor extra stoelen en parasols, zodat er genoeg plek is voor iedereen om in de frisse lucht te eten.
3. Bied meer snelle en gezonde hapjes aan
Corona maakt het belang van een gezonde leefstijl nog eens duidelijk. Let er op dat je nog steeds voldoende gezonde opties aanbiedt als je tijdelijk het assortiment verkleint. Denk hierbij aan een voorverpakt volkoren broodje (in plaats van een wit broodje) belegd met bijvoorbeeld 30+-kaas, gegrilde groente, humus, avocado, mozzarella, rauwkost of mager vlees. Andere al voorbereide producten die bezoekers snel kunnen pakken zijn saladebekers, poké bowls of snackgroente. Passend bij een grab-and-go-assortiment kun je ervoor kiezen waar dat mogelijk is om ongezonde producten, zoals een hot dog, in een kleinere portie te verkopen. Ook bij ijsjes heb je gezondere alternatieven; waterijs bevat vaak minder calorieën dan roomijs. En bied met zomerse temperaturen vooral veel water aan. Dat kan bijvoorbeeld met een gratis watertappunt of een combideal met water.
4. Maak gebruik van apps en afhaalpunten
Om lange wachtrijen bij horecapunten te vermijden kun je ervoor kiezen om met een app en afhaalpunten te werken. Bezoekers kunnen via de app eten en drinken bestellen en deze op een bepaald tijdstip ophalen bij een van de afhaalpunten.
5. Maak gebruik van virtuele wachtrijen
Wat geldt voor de horeca, kan ook heel handig zijn voor de attracties. Sommige pretparken werken met virtuele wachtrijen waarbij bezoekers zich via een app van tevoren aanmelden voor een attractie. Vaak betalen bezoekers voor deze service. Door deze service gratis beschikbaar te stellen voor je bezoekers, voorkom je lange wachtrijen en creëer je een veilig gevoel bij je bezoekers.
Door: Nationale Recreatiegids